Op aandringen van KNMG, LHV en OMS informeert ZorgkaartNederland zorginstellingen en zorgpraktijkenactief over hun online vermelding. Over hoor en wederhoor bij een negatieve beoordeling wordt nog gesproken.
Op de website ZorgkaartNederland.nl kunnen patiënten een waardering van individuele zorgverleners plaatsen. Zorginstellingen kunnen ook zichzelf daarvoor actief aanmelden bij ZorgkaartNederland. Hiermee willen patiëntenfederatie NPCF en uitgever BSL patiënten keuze-informatie bieden over zorginstellingen, zorgpraktijken en zorgverleners.
De artsenfederatie ziet de meerwaarde van ZorgkaartNederland voor patiënten. Wel is het zaak dat de kwaliteit en zorgvuldigheid van de informatie wordt bewaakt. Daarom zit de KNMG met verschillende partijen in de Adviesraad van ZorgkaartNederland.
KNMG, LHV en OMS hebben hier twee concrete punten opgeworpen:
KNMG, LHV en OMS hebben benadrukt dat de uitgever wettelijk verplicht is zorgverleners actief te informeren over het feit dat er informatie over hen op ZorgkaartNederland staat. Dit is ook transparant richting de zorgverlener. Daarom informeren NPCF en BSL deze week ziekenhuizen hierover, met het verzoek individuele zorgverleners te melden dat zij vermeld staan op ZorgkaartNederland. Ook zorgpraktijken ontvangen een brief.
Zorgverleners die het willen weten als er een waardering over hen op ZorgkaartNederland.nl is geplaatst, kunnen een e-mailalert of widget instellen, waarna zij automatisch een melding ontvangen. Hoe u dit doet, staat in de FAQ’s op ZorgkaartNederland.nl. Hier staan ook andere vragen beantwoord.
Ook hebben KNMG, LHV en OMS gesteld dat een hoor- en wederhoorprocedure in geval van een negatieve beoordeling door een patiënt hoort bij een zorgvuldige procedure. Het getuigt van zorgvuldigheid om de beoordeelde arts ook diens zienswijze te vragen. Zo kan voorkomen worden dat er ongefundeerd waarderingen worden gepubliceerd, waarvan de KNMG enkele voorbeelden ontving. Over dit punt wordt nog doorgesproken in de Adviesraad.
Helaas is het niet mogelijk om in concreto aan te geven wat men in een reactie in het algemeen wel en niet kan zeggen met in achtneming van het beroepsgeheim. Dat hangt af van de omstandigheden van het geval. Daarbij moet worden opgemerkt dat het beroepsgeheim ruim moet worden uitgelegd: niet alleen medische informatie maar alle informatie die in het kader van een behandelrelatie bekend is geworden valt er onder. Wel kunnen we enkele voorbeelden geven van strekkingen van reacties die u wel en niet kunt geven.
Wat u WEL kunt zeggen:
Wat u NIET kunt zeggen:
Ben je arts en wil je reageren op dit artikel, stuur dan een mail naar communicatie@fed.knmg.nl