Het kan voorkomen dat de behandelend arts, de patiënt of nabestaande(n) niet tevreden is over het handelen van de SCEN-arts. In dat geval bestaat de mogelijkheid de zaak voor te leggen aan de Klachtencommissie SCEN.
Sinds januari 2017 moeten zorgverleners aangesloten zijn bij een onafhankelijke, wettelijk erkende geschilleninstantie. Dit is een verplichting vanuit de Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz). De werkzaamheden van de SCEN-arts vallenniet onder de Wkkgz. Klachten over het handelen van een SCEN-arts worden daarom behandeld door de Klachtencommissie SCEN. De klachtenregeling van SCEN is van toepassing op alle SCEN-artsen die als zodanig zijn geregistreerd.
De Klachtencommissie kan een aanbod tot bemiddeling tussen partijen aanbieden. Anders komt de Klachtencommissie SCEN na hoor en wederhoor tot een eindoordeel.
De Klachtencommissie SCEN wil met haar werkzaamheden een bijdrage leveren aan de bevordering en borging van de kwaliteit van het handelen van de SCEN-arts. Daarom worden de uitspraken ook (anoniem) gedeeld met de SCEN-districten.
U kunt een klacht (uitsluitend) schriftelijk sturen naar:
KNMG Klachtencommissie
SCEN
Postbus 20051
3502 LB Utrecht
Aanvullende informatie leest u in: