Een open, leerbare en toetsbare houding staat centraal als je als arts verantwoordelijkheid neemt voor je eigen handelen. Het stelt je in staat om op basis van feedback voortdurend te leren, ontwikkelen en verbeteren. Voor een open, leerbare en toetsbare houding is voortdurende reflectie op je eigen handelen onmisbaar. Als achteraf blijkt dat iets niet (helemaal) goed is gegaan, is het belangrijk om niet alleen te focussen op het verleden en de oorzaak. Maar juist ook te kijken naar de toekomst en hoe het beter kan. Deze reflectie vraagt een proactieve rol. Je neemt hierin initiatief en neemt geen afwachtende houding aan. Reflecteren op je handelen doe je bovendien niet alleen. Het is belangrijk ook de patiënt en eventueel haar of zijn naasten hierbij te betrekken. Daarnaast evalueer je regelmatig je handelen samen met jouw collega’s en andere betrokken partijen. Met een open, leerbare en toetsbare houding draag je niet alleen bij aan het ontwikkelen van je eigen handelen, maar ook aan het verbeteren van de zorg, gezamenlijke besluitvorming en een gezond en veilig werk- en leerklimaat.