- Wkkgz
De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) regelt twee onderwerpen: kwaliteit van zorg en klachtrecht. De Wkkgz beoogt te waarborgen dat patiënten kunnen vertrouwen op goede zorg en op een goede, snelle en laagdrempelige afhandeling van klachten en geschillen. De Wkkgz omschrijft ‘goede zorg’ als zorg van goede kwaliteit en van goed niveau. Goede zorg is onder meer veilig, doeltreffend, doelmatig, patiëntgericht, wordt tijdig verleend en is afgestemd op de reële behoefte van de patiënt (artikel 2 Wkkgz). - Wet BIG
De Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (Wet BIG) regelt de bescherming van beroeps- en opleidingstitels van beroepen in de gezondheidszorg, en regelt het publiekrechtelijk tuchtrecht. Het doel van de Wet BIG en het tuchtrecht is om de kwaliteit van de beroepsuitoefening te bevorderen en te bewaken, en om de patiënt te beschermen tegen ondeskundig en onzorgvuldig handelen van een arts. Het tuchtrecht heeft een lerende werking. De Wet BIG bevat een bepaling die inhoudt dat een arts strafrechtelijk kan worden vervolgd als zij of hij – buiten noodzaak – benadeling van de gezondheid van een ander of een aanmerkelijke kans daarop veroorzaakt (artikel 96 Wet BIG).