Versie 1 november 2024
De RGS biedt de mogelijkheid om melding te maken van situaties binnen de opleiding voor geneeskundig specialisten die de kwaliteit of veiligheid van de opleiding of het opleidingsklimaat raken. De RGS heeft hiervoor een meldprocedure ingericht. Hieronder vindt u een beschrijving voor wie en welke meldingen deze procedure is bedoeld, hoe u een melding kunt doen en welke stappen de RGS onderneemt bij een melding.
De meldingsprocedure opleidingsaangelegenheden is bedoeld voor alle belanghebbenden die betrokken zijn bij de opleiding van geneeskundig specialisten. Dit omvat onder andere artsen in opleiding tot specialist (aios), profielartsen, opleiders en andere betrokkenen uit opleidingsorganisaties.
In deze procedure gaat het om meldingen die betrekking hebben op de kwaliteit of veiligheid van de opleiding of het opleidingsklimaat van door de RGS erkende geneeskundige vervolgopleidingen. De meldprocedure is bedoeld voor het melden van gebeurtenissen of omstandigheden die zich in het kader van deze opleidingen voordoen of hebben voorgedaan. De procedure is niet bedoeld voor:
U kunt een melding doen door middel van dit webformulier.
U kunt een melding ook telefonisch doen door contact op te nemen met de RGS via 088 - 440 43 00.
U ontvangt hiervan een ontvangstbevestiging.
Bij voorkeur verstrekt u hierbij uw naam, opleidingsorganisatie en contactgegevens (telefoonnummer en e-mailadres), zodat we contact met u kunnen opnemen om relevante informatie en/of details over de gebeurtenis en/of omstandigheden waarover u wilt melden, met ons te delen. Wanneer u uw persoonsgegevens niet met ons deelt, leggen we uw melding vast in ons CRM-systeem, en is deze daarmee afgerond. Dit betekent dat wij geen vervolg kunnen geven aan uw melding. Indien u dit wenst, behandelen we uw gegevens vertrouwelijk.
Na ontvangst van uw melding neemt een secretaris RGS binnen twee werkdagen contact met u op. Uw melding wordt vertrouwelijk behandeld en geregistreerd in ons CRM-systeem. Uw naam en contactgegevens worden niet gedeeld met anderen. De secretaris RGS bespreekt met u nadere details over de melding en u kunt bij dezelfde secretaris terecht indien u vragen hebt.
Afhankelijk van de aard en ernst van de melding zet de secretaris RGS vervolgstappen in gang. Dit kan variëren van het nader verkennen van de melding en het organiseren van gesprekken tot het initiëren van vooronderzoek in het kader van intensief toezicht. De secretaris RGS informeert u over de vervolgstappen.
Als de melding niet binnen de reikwijdte van deze procedure valt, wordt u daarover geïnformeerd door de behandelend secretaris.
Indien de secretaris RGS besluit om over te gaan tot vooronderzoek, dan vinden het vooronderzoek en de eventuele besluitvorming die daarop volgt plaats volgens het Protocol Intensief Toezicht.
De RGS streeft ernaar uw melding inclusief eventueel vooronderzoek en besluitvorming binnen zes weken na ontvangst van de melding af te handelen.