Hoe leer je aiossen om doelmatig te denken en te werken? Om dat te organiseren is het College Geneeskundige Specialismen (CGS) met subsidie van het ministerie van VWS eind 2015 met het Bewustzijnsproject gestart. Dit driejarige project bestond uit twee onderdelen: een inhoudelijk project uitgevoerd door Maastricht University en een evaluatieonderzoek uitgevoerd door het Athena Instituut van de Vrije Universiteit Amsterdam. Het CGS heeft de rapporten Eindrapportage Doelmatig en kostenbewust leren denken en werken en het Beleidsadvies Evaluatieonderzoek van het Bewustzijnsproject als eindresultaat aangeboden aan het ministerie van VWS.
De grote inzet van bij het project betrokken medewerkers uit de OOR’s en ambitieuze ambassadeurs hebben de aandacht voor doelmatigheid in de geneeskundige vervolgopleidingen een stevige impuls gegeven. Het bewustzijn is groter dan voorheen en groeit door.
Het Bewustzijnsproject zorgde dat het onderwerp werd opgenomen in de landelijke opleidingsplannen van geneeskundige specialismen en profielen. Om het bewustzijn verder te vergroten, ontwikkelde Maastricht University samen met aiossen en opleiders uit alle onderwijs- en opleidingsregio’s (OOR’s) vele tools, projecten en trainingen. De online courses 'Kennis van zorgkosten' en 'Waardegedreven zorg en Verandermanagement' werden ontwikkeld en inmiddels deden al meer dan 1000 cursisten hier aan mee.
E-Infuse blijft de courses de komende jaren aanbieden.
Al deze opbrengsten zijn samengebracht in de online toolbox Doelmatigheid van Zorg: bewustzijnsproject.nl. De toolbox blijft tot en met december 2021 beschikbaar zodat opleiders, aiossen, onderwijskundigen en andere betrokkenen bij de geneeskundige vervolgopleidingen in het hele land ruim voldoende tijd hebben om er de vruchten van te plukken.
Gedurende het Bewustzijnsproject heeft het Athena Instituut de activiteiten binnen het project geëvalueerd. De evaluatie heeft de facilitators en barrières geïdentificeerd die de implementatie van doelmatigheid op de leer-werkvloer beïnvloeden. Deze inzichten zijn samengevat in vier centrale thema’s die doelmatigheidspijlers zijn genoemd. De doelmatigheidspijlers zijn opgedeeld in bouwstenen die concrete handvatten bieden aan aiossen, opleiders, supervisors en andere betrokkenen die willen werken aan het ontwikkelen en implementeren van doelmatigheid op de leer-werkvloer.