In opdracht van het College Geneeskundige Specialismen (CGS) voerde het Radboud UMC een project uit over gendersensitieve zorg in de geneeskundige vervolgopleidingen. Doel van het project was om de aandacht voor gender op te nemen in de opleidingsplannen voor de opleidingen huisartsgeneeskunde, cardiologie, psychiatrie, interne geneeskunde en maatschappij en gezondheid. Dat doel is behaald, alhoewel een enkele opleidingsplan nog moet worden aangeboden aan en worden vastgesteld door het CGS. In het beoordelingskader CGS voor landelijke opleidingsplannen is al opgenomen dat bij de vaststelling van de LOP’s van voornoemde specialismen expliciet wordt getoetst op aandacht voor gender. Onderdeel van het project was het ontwikkelen van een e-learning om gender in de vervolgopleiding te introduceren. Ook dit doel is behaald. Een overzicht van de doelen en de realisatie daarvan is te vinden op pagina 18 van het Eindrapport. Het project was gestart op 15 december 2016 en kon per 15 december 2017 met succes worden afgerond.
De e-learning is er op gericht om de geneeskundig specialist in opleiding bewust te maken van het belang van sekse en gender in de geneeskunde. Het is een interactieve e-learning waarin geschreven tekst, ondersteund door gesproken tekst, afgewisseld wordt met animaties, opdrachten en vragen. Ook zijn er korte filmfragmenten zoals minicolleges door genderdeskundigen en consulten. De doorlooptijd bedraagt ongeveer 70-90 minuten. Voor de e-learning is accreditatie aangevraagd bij het ABAN.
Checklist
In het project is ook een checklist ontwikkeld. Met deze checklist kunt u snel globaal inzicht krijgen in de mate waarin uw opleiding gendersensitief is.
Lees ook: 'Vrouwen verdienen ongelijke behandeling in spreekkamer'
Gendersensitieve zorg houdt in dat medische zorg rekening houdt met verschillen tussen mannen en vrouwen. Die verschillen spelen een grote rol bij ziekte en gezondheid. In veel geneeskundige vervolgopleidingen wordt daarentegen weinig of geen aandacht aan sekseverschillen besteed. Dit project pakt dit probleem aan door die aandacht in de 5 genoemde opleidingen te organiseren.
Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door subsidie van: