Modernisering van het visitatieproces van de medische vervolgopleidingen, met behoud van kwaliteit, dat is het doel van de instellingsvisitaties van de Registratiecommissie Geneeskundig Specialisten (RGS). Als vervolg op de succesvolle Pilot Verticaal Visiteren in 2015, visiteert de RGS in het najaar van 2017 een aantal opleidingsziekenhuizen op opleiding-overstijgende kwaliteitsaspecten. In 2018 volgt landelijke implementatie van deze nieuwe manier van visiteren.
Eens in de vijf jaar wordt iedere geneeskundige vervolgopleiding afzonderlijk door de RGS gevisiteerd. Doel van deze visitatie is het beoordelen en bevorderen van de kwaliteit van de opleiding. Bij goed gevolg verlengt de RGS de erkenning om aios te mogen opleiden. Gemiddeld worden in academische ziekenhuizen en in grote algemene ziekenhuizen in één jaar ongeveer vijf medisch-specialistische opleidingen gevisiteerd. Vanuit het perspectief van deze ziekenhuizen en de RGS is het inefficiënt om in één jaar (of in opeenvolgende jaren) bij iedere afzonderlijke opleidingsvisitatie dezelfde onderwerpen op instellingsniveau aan de orde te stellen. Bovendien is het moeilijk om via de afzonderlijke opleidingsvisitaties toezicht te houden op de kwaliteit van de opleidingsinstelling als geheel. Een instellingsvisitatie (voorheen verticale visitatie genoemd) kan deze bezwaren ondervangen.
Een instellingsvisitatie richt zich op het geheel van alle medisch-specialistische opleidingen binnen één ziekenhuis. Bij een instellingsvisitatie wordt op instellingsniveau gekeken naar de interne kwaliteitscyclus van alle medisch-specialistische opleidingen. Ook wordt op instellingsniveau gekeken naar de wijze waarop de Centrale Opleidingscommissie (COC) toezicht houdt op de kwaliteit en verbeterpunten van deze opleidingen realiseert. Naast de instellingsvisitatie blijven de reguliere opleidingsvisitaties van de individuele opleidingen (eenmaal per vijf jaar of frequenter) bestaan. Indien een instelling in het bezit is van een erkenning op instellingsniveau zal, als daar geen verdere aanleiding toe is, bij een reguliere opleidingsvisitatie in beginsel niet gekeken worden naar dat wat al bij de instellingsvisitatie is beoordeeld. In samenspraak met stakeholders en deskundigen uit het veld bereidt de RGS deze nieuwe vorm van visiteren voor.