Maandag 7 februari 2022 vond de online KNMG-districtsbijeenkomst ‘Tuchtklachten en openheid’ plaats in samenwerking met District Flevoland/Zwolle, Zeeland/West-Brabant en Zuid-Holland Zuid. Vragen zoals ‘Hoe werkt het tuchtrecht?’ en ‘Wat kun je doen om dit te voorkomen?’ stonden deze avond centraal en werden beantwoord door verschillende experts op het gebied van tuchtrecht. Deze druk bezochte avond heeft veel leden meer inzicht kunnen geven in de werkwijze van een tuchtzaak en er was de mogelijkheid om eigen ervaringen rondom klachten te delen.
De avond werd geopend door Francisca Hardeman, beleidsadviseur KNMG, met een warm welkomwoord en korte introductie over het onderwerp. Ze heeft de avond in goede banen geleid en de sprekers van de avond, Anneloes Rube, Nicolien Verkleij en Hans Brölmann, aangekondigd.
Anneloes Rube is jurist bij KNMG en heeft een overzicht van alle termen en betekenissen gegeven waarbij ze alle feiten rondom tuchtrecht op een rijtje heeft gezet. Ook heeft ze de rol van het KNMG bij een tuchtklachten benoemd en wat het KNMG kan betekenen voor haar leden in een dergelijke situatie.
Hierna was Nicolien Verkleij, tuchtrechter en voorzitter van RTC Den Haag aan het woord. Ze heeft de werkwijze van een tuchtzaak besproken en verschillende fabels die rondgaan en kritiek vanuit de media opgehelderd. Ook heeft ze aangestipt welke veranderingen het tuchtcollege door de jaren heen heeft doorgevoerd om het proces zo eerlijk en leerzaam mogelijk te maken. Ze riep hierbij op om een keer naar een openbare zitting te gaan, gezien dit meer zegt dan een online lezing.
Hierna was er de mogelijkheid voor alle leden om in kleinere groepen hun ervaringen te delen over (tucht)klachten en met elkaar tips en tricks te delen omtrent het omgaan met een klacht. Hier zijn een paar algemene leerpunten uitgehaald die ook plenair besproken zijn zoals het belang van goede documentatie en het bespreekbaar maken met collega’s.
Na een korte pauze volgde alweer de laatste spreker, Hans Brölmann, Stichting Openheid na Incidenten, die benadrukt heeft dat openheid rondom een klacht niet alleen zinvol is voor alle betrokkenen, maar ook de kans op een klacht juist verkleint. Openheid leidt dus niet tot meer klachten. Hans Brölmann heeft tevens ook handvatten gegeven in de vorm van een stappenplan wat iedereen kan raadplegen wanneer er sprake is van een incident.
Wij willen Anneloes Rube, Nicolien Verkleij, Hans Brölmann en Francisca Hardeman bedanken voor zijn/haar betrokkenheid bij de online bijeenkomst. En bedanken onze leden voor uw participatie aan de online bijeenkomst en hopen u graag terug te zien bij een van onze toekomstige activiteiten.