“Doctor on board”
1 juni 2022 – Corendon Village Hotel
Wat was het een groot genot om elkaar begin deze maand weer in grote getalen en in niet-digitale vorm te treffen bij een zeer informatieve en plezierige districtsbijeenkomst. Het thema van de avond was ‘doctor on board’. Met uitzicht op het beroemde Corendon vliegtuig in de tuin van het hotel namen we de medische kanten van het reizen per vliegtuig door.
Peter Nijhof, huisarts en luchtvaart- en LCR reizigersgeneeskundige, beet het spits af. Hij gaf ons een inkijkje in zijn werkzaamheden bij de Airport Medical Services aan de hand van sprekende foto’s. Hierna nam hij de fysiologie van het vliegen op grote hoogte door. Zo leerden we onder andere dat verschillen in luchtdruk kunnen leiden tot uitzetting van gassen wat problemen kan geven in de verscheidene holtes in het lichaam en dat door een lagere zuurstofspanning aan boord ook fysiologisch sprake is van een lagere saturatie dan op de grond. Vervolgens spraken we over wanneer iemand ‘fit to fly’ is, wie dit bepaalt en waar je dit kunt nagaan.
Van hieruit leidde de avond naar de vraag die vele reizende dokters vrezen: ‘is there a doctor on board?’ We leerden dat ook buiten de Nederlandse grenzen de wet BIG op ons van toepassing is en dat wij dus ook aan boord van een vliegtuig in vakantiestemming naar beste kunnen zorg dienen te verlenen. Peter vertelde ons welke ziektebeelden het meest worden gezien aan boord en waarom het niet verstandig is alcohol en slaapmiddelen te gebruiken tijdens een vliegreis. Geruststellend was het om het proces van een medisch noodgeval aan boord door te nemen, waarbij duidelijk werd dat er voldoende hulptroepen op de grond beschikbaar zijn die mee denken en beslissen of en waar zo nodig een tussenlanding gemaakt kan worden. Je staat er dus niet alleen voor!
Aansluitend hierop nam René Hoogenbosch, ambulanceverpleegkundige bij Airport Medical Services, het woord van Peter over. Hij nam met ons door wat er in de medische kit aan boord zit en wat je dus op het moment suprême tot je beschikking hebt. We namen casuïstiek door, waarbij duidelijk werd dat veel noodmedicatie aan boord aanwezig is. Ook vertelde René dat de cabin crew goed getraind is in reanimeren en dat wij in zo’n geval vooral ondersteunende taken (zoals plaatsen van een infuus) dienen uit te voeren en het contact met de medical services op de grond dienen te houden. Tot slot had René een medical kit meegenomen, zodat we deze allemaal ook even in het echt door onze handen konden laten gaan.
Met het vakantieseizoen in zicht kunnen we na deze avond allemaal goed voorbereid en met een gerust hart op reis. We besloten de avond in stijl met een netwerkborrel in de Skybar 747 van het hotel, met uitzicht op Schiphol om vast met elkaar te dromen over onze volgende reis.