Steeds meer jongeren vapen of maken gebruik van een e-sigaret of. De artsen van #artsenslaanalarm, komen daartegen in actie op TikTok. Zij vragen influencers geen vapes meer te laten zien in hun video’s. Ze leggen hen de keuze voor: help je de dodelijke tabaksindustrie rijk te worden aan verslaafde jongeren, of help je mij als arts ziekte en verslaving te voorkomen? Ook dit jaar ondersteunt de KNMG deze #Artsenslaanalarm actie weer van harte.
De populariteit van vapen is terug te zien op het platform TikTok, het social media-platform dat vooral jongeren bereikt. Veel gebruikers van het platform maken momenteel (onbewust) reclame, waardoor ze het gebruik van vapes onder hun jonge kijkers normaliseren en stimuleren.
Het doel van deze nieuwste #Arstenslaanalarm acties is de influencers te laten stoppen met het (onbewust) promoten van de schadelijke vapes op TikTok. Met persoonlijke en confronterende reactievideo's op het social-mediaplatform gaan de artsen het gesprek aan met vapende influencers.
Jaarlijks overlijden alleen al in Nederland zo’n 20.000 mensen aan de gevolgen van roken. Met leuke kleurtjes en zoete smaakjes worden jongeren verleid om te beginnen met vapen, een nicotineverslaving die in veel gevallen resulteert in de overstap naar sigaretten. In Nederland mag voor (elektronische) sigaretten geen reclame worden gemaakt, ook is het verboden om op TikTok deze producten te promoten. Hier wordt echter nauwelijks op gehandhaafd. Zo maken onwetende influencers dus (onbewust) sluikreclame en normaliseren ze het gebruik van de zeer verslavende e-sigaretten.
In een confronterende campagnevideo spreekt Dylan Haegens, goed voor 1,5 miljoen volgers op TikTok met kinderlongarts Noor Rikkers over de invloed van vapende influencers. Samen roepen ze, via #artsenslaanalarm, op om het goede voorbeeld te geven door geen vapes meer in beeld te brengen. Dus de vraag voor alle influencers in Nederland: help je de dodelijke tabaksindustrie of help je de artsen?
Het is ontluisterend te constateren dat het ons in Nederland niet lukt om te voorkomen dat kinderen beginnen met roken. Deze actie levert een belangrijke bijdrage, maar er zijn meer maatregelen nodig om een rookvrije generatie te bereiken. Daarom vroeg de KNMG in december de Tweede Kamer om de volgende maatregelen:
Verhoog, in navolging van Nieuw Zeeland, ieder jaar de leeftijdsgrens voor de verkoop van tabak met één jaar: een generatiegebonden verkoopverbod.
Voor een wettelijke plicht in om de accijnzen op tabak jaarlijks meer te laten stijgen dan de inflatie.
Breng het aantal verkooppunten voor tabak veel sneller terug.
Behandel het onder jongeren populaire ‘vapen’ en ‘snus’ op dezelfde manier als tabak. Dat betekent onder andere een neutrale verpakking en het heffen van verbruiksbelasting.
Ben je arts en wil je reageren op dit artikel, stuur dan een mail naar communicatie@fed.knmg.nl