Als revalidatiearts behandel ik een patiënt die een ernstig auto-ongeluk heeft gehad. Ze heeft onder andere een whiplash, waardoor haar arbeidsvermogen verminderd is. Daarvoor heeft ze de persoon die haar heeft aangereden, aansprakelijk gesteld. Nu ontving ik een brief van de medisch adviseur van de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij. Daarin stelt hij mij vragen over de gezondheidssituatie van mijn patiënt en ook over eerder bestaande nek- en evenwichtsklachten. Mag ik die informatie verstrekken?
U mag alleen (medische) informatie verstrekken aan een medisch adviseur van een verzekeringsmaatschappij als de patiënt hiervoor expliciete toestemming heeft gegeven. U mag dan uitsluitend ingaan op gerichte vragen en u moet de informatie beperken tot feitelijke gegevens en bevindingen over de gezondheid van de patiënt. Als de medisch adviseur u om een oordeel of prognose over de patiënt vraagt, is het niet aan u om op dit verzoek in te gaan.
Als een patiënt gewond is geraakt door een ongeval, kan hij soms de geleden schade verhalen op de persoon die voor het ongeval aansprakelijk is. Behandelend artsen kunnen in het kader van deze letselschadeclaims een verzoek van de medisch adviseur van de verzekeraar ontvangen om medische informatie te verstrekken. In het algemeen wordt van artsen verwacht dat ze – als de patiënt daar toestemming voor geeft – aan dergelijke verzoeken meewerken. De reden hiervoor is onder meer om te voorkomen dat er dubbel onderzoek plaatsvindt; dit is vaak kostbaar en voor de patiënt belastend.
Gerichte vraagstelling
Vraagt een medisch adviseur van een verzekeringsmaatschappij aanvullende gegevens bij u op? Dan moet hij u gerichte vragen stellen aan de hand van de medische gegevens die hij al heeft. Een verzoek om kopieën van specialistenbrieven is te algemeen van aard. Hierin kunnen namelijk meer gegevens staan dan relevant zijn voor de vraagstelling. Bij deze verzoeken is dus terughoudendheid geboden.
Om dezelfde reden is het ongepast als een medisch adviseur dossiergegevens opvraagt over een aantal jaren, zonder nader te specificeren op welke gegevens hij doelt. Ook kunt u slechts zelden ingaan op een verzoek om een afschrift van een volledig medisch dossier op te sturen. Als u een dergelijk verzoek krijgt, mag u van de medisch adviseur verlangen om dit verzoek toe te lichten.
Geen onnodige vragen of prognose
Het verdient de voorkeur dat de medisch adviseur van de verzekeraar geen vragen aan u voorlegt die de verzekerde zelf kan beantwoorden of die de adviseur kan afleiden uit het lichamelijk onderzoek. Dit geldt bijvoorbeeld voor vragen als: is het genezingsproces naar wens verlopen? En: staat de betrokkene nog onder behandeling? Daarnaast is het niet aan u om een prognose te geven. Daarom kunt u geen antwoord geven op een vraag als: zal de verzekerde als gevolg van het ongeval blijvend hinder ondervinden?
Toestemming van de patiënt
U kunt alleen medische gegevens aan anderen verstrekken als u daarvoor toestemming heeft van de patiënt. Hiervoor moet u de patiënt laten weten welke gegevens zijn opgevraagd en met welk doel. Ook moet u zich ervan vergewissen dat de patiënt er inderdaad mee instemt dat u de gegevens verstrekt. Dit betekent dat u bij twijfel contact met de patiënt moet opnemen om zijn toestemming/machtiging te verifiëren. Houdt u, ondanks toestemming van de patiënt, twijfel of u de gevraagde informatie moet verstrekken? Dan kunt u ervoor kiezen om de patiënt een afschrift te geven van zijn medisch dossier. Dan kan de patiënt zelf bepalen of, en welke informatie hij aan de (medisch adviseur van de) verzekeraar verstrekt.