De regels voor het aannemen van financiële vergoedingen van leveranciers zijn aangepast. Deze regels zijn vastgelegd in de gedragscodes van GMH (medische hulpmiddelen) en de CGR (geneesmiddelen). Het doel van deze gedragscodes is belangenverstrengeling te voorkomen bij aankoop, gebruik en voorschrijven van geneesmiddelen en medische hulpmiddelen. De belangrijkste wijzigingen betreffen de interne transparantie van financiële vergoedingen in een instelling, traceerbaarheid van de relaties en de wijze van vastleggen van de vergoedingen.
Bekijk Hoeblijfikonafhankelijk.nl: uitleg over het voorkomen van belangenverstrengeling.
Per januari 2024 is het verplicht om aantoonbare toestemming te hebben voor het aangaan van een sponsoring- of dienstverleningsovereenkomst van de Raad van Bestuur van de instelling waar je werkt. De expliciete toestemming moet bestaan uit een handtekening van of namens de Raad van Bestuur. In de praktijk kan het voorkomen dat je aan meerdere instellingen verbonden bent. In dat geval is toestemming nodig van de Raad van Bestuur van de instelling waarvoor de betreffende overeenkomst het meest relevant is. De Raad van Bestuur van de andere instelling(en) waar je werkzaam bent, dien je te informeren.
Als je een overeenkomst sluit met een leverancier over het vergoeden van kosten voor deelname aan een bijeenkomst dien je dit bij jouw Raad van Bestuur te melden. In het geval je aan meerdere instellingen verbonden bent, moet je de deelname aan de bijeenkomst melden bij de instelling waar je de grootste betrekking hebt. Dit is ook het geval wanneer de leverancier de kosten niet via jou uitbetaalt, maar rechtstreeks voor zijn rekening neemt.
Kijk voor de precieze omschrijving van deze regels in de desbetreffende gedragscodes: GMH en CGR.
Vanaf 2024 geldt de verplichting om bepaalde financiële relaties in het TRZ te melden niet alleen voor artsen, maar ook voor verpleegkundigen, verpleegkundig specialisten en physician assistants, zo ook voor de samenwerkingsverbanden en instellingen waarin zij werkzaam zijn. Dit betekent dat over 2024 (publicatie medio 2025) voor het eerst ook de financiële relaties worden openbaar gemaakt tussen leveranciers en verpleegkundigen, verpleegkundig specialisten en physician assistants in de hulpmiddelensector.
Lees het nieuwsbericht over verbeteringen aan het Transparantieregister Zorg (juli ‘23) met de aankondiging van aanpassingen na kritiek op het Transparantieregister zorg vanuit de journalistiek.
De regels voor openbaarmaking van financiële relaties in het Transparantieregister Zorg zijn voor GMH en CGR met elkaar in lijn gebracht. Een aantal regels zijn vereenvoudigd en een aantal processen rond de openbaarmaking nader uitgewerkt. Dit kan voor de relaties die je hebt met leveranciers van medische hulpmiddelen en/of geneesmiddelen betekenen dat relaties die voorheen niet gemeld hoefden te worden, nu wél gemeld moeten.
Bekijk het stappenplan van het Transparantieregister Zorg voor het doen van meldingen.
Lees de nieuwsbrief van CGR en de nieuwsbrief van GMH voor een uitgebreide toelichting op deze veranderingen.
Ben je arts en wil je reageren op dit artikel, stuur dan een mail naar communicatie@fed.knmg.nl