Op deze pagina vindt u de veelgestelde vragen over MijnRGS. Staat uw vraag er niet bij? Bel met de helpdesk op 088 - 440 43 90 (tijdens kantooruren) of mail naar mijnrgs@fed.knmg.nl.
U kunt eenvoudig een nieuw tijdelijk wachtwoord aanvragen via de inlogportal MijnRGS. Als u de knop ‘Wachtwoord vergeten?” aanklikt, kunt u uw e-mail adres invoeren. U krijgt dan een nieuw tijdelijk wachtwoord toegestuurd.
Als u het e-mailadres waarmee u inlogt wilt wijzigen, kunt u dat eenvoudig zelf doen. Zodra u bent ingelogd , gaat u naar ‘Profiel’ of klikt u onder ‘Contactgegevens’ op de knop ‘Wijzigen’ en wijzigt u het oude e-mailadres naar het gewenste e-mailadres. Vervolgens kunt u met het nieuwe e-mailadres inloggen.
Het is mogelijk om uw telefoonnummer van de tweestapsverificatie te wijzigen. Om privacy-redenen is het helaas niet mogelijk om dit nummer zelf aan te passen. Neem hiervoor telefonisch of per mail contact op met MijnRGS: mijnrgs@fed.knmg.nl of 088 - 440 43 90.
Zolang het telefoonnummer nog niet is geverifieerd of een ontvangen verificatiecode is ingevoerd, kunt u zelf het telefoonnummer aanpassen. Door op 'Annuleren' te klikken kunt u opnieuw inloggen met uw e-mailadres en definitief ingesteld wachtwoord. Hierna wordt u automatisch langs het invoeren van het telefoonnummer geleid. Als het telefoonnummer wel is geverifieerd dan kunt u contact opnemen met de helpdesk om het telefoonnummer te wijzigen.
Met de tweestapsverificatie bieden we een manier van inloggen die ook wordt aangeboden door bijvoorbeeld financiële dienstverleners, de Belastingdienst en zorgverzekeraars.
Tweestapsverificatie bestaat uit twee stappen: eerst voer je een wachtwoord in en die weet je alleen zelf. Dan volgt de tweede stap: dat is een code die je per sms of telefonische oproep krijgt. Als je je wachtwoord per ongeluk ergens hebt laten slingeren, kan iemand anders toch niet inloggen. Want zonder extra code per sms of oproep, kom je er niet in. Op deze manier voldoen we aan de laatste beveiligingsstandaarden.
De registers bij de RGS vallen onder verschillende soorten regelgeving; de publieke en de private regelgeving. Registers voor specialisten vallen onder de publieke regelgeving en deze groepen kunnen gewoon hun DigiD blijven gebruiken om in te loggen in MijnRGS. De registers voor aiossen en profielartsen vallen onder private regelgeving. En dat betekent dat zij met ingang van 8 maart 2022 kunnen inloggen met een gebruikersnaam en wachtwoord.
Een eerder geactiveerd account blijft tot zes weken na de (tussentijdse) beëindiging van de opleiding nog voor de aios bereikbaar. Wil je na die periode een nieuwe, andere opleiding starten, neem dan contact op met mijnrgs@fed.knmg.nl.
Heb je vanwege de beoogde start van je opleiding je MijnRGS-account geactiveerd, en wordt de start van je opleiding uitgesteld? Dit heeft geen gevolgen voor de toegang tot je account. Zorg er wel voor dat je je nieuwe startdatum direct verwerkt in je opleidingsschema in MijnRGS.
Het klopt inderdaad dat je na het indienen van je registratie weer gaat inloggen met DigiD. De reden daarvoor is dat je dan opgenomen bent in het specialistenregister en we voor dit register DigiD als inlogmethode hanteren. We begrijpen dat het twee keer wijzigen van inlogmethode in deze drukke tijd vervelend kan zijn, daarom hebben we geprobeerd om de overgang van inlogmethodes zo snel en eenvoudig mogelijk te maken. Bij vragen helpen we je graag.
Opleiders en ondersteuners hebben niet dezelfde rechten in MijnRGS. Om deze reden hebben zij een eigen MijnRGS-inlog. Op die manier kunnen zij alleen gegevens inzien en zaken regelen waarvoor zij autorisatie hebben. Een ondersteunersaccount kan door uw ondersteuner worden aangevraagd via deze link.
We begrijpen dat het voor opleidingsinstellingen en ondersteuners gemakkelijker is om vanuit één account te blijven werken. In verband met de veiligheid en de privacywetgeving is het belangrijk dat iedereen die gebruik maakt van MijnRGS, een eigen account heeft. Een ondersteuner maakt een eigen account aan met een uniek e-mailadres. Het telefoonnummer dat bij de tweestapsverificatie wordt gebruikt kan zowel van een centraal nummer als mobiel nummer zijn.
Uw toegang tot MijnRGS wordt 6 weken na datum van genomen registratiebesluit beëindigd, mits u geen bezwaar aantekent tegen het besluit van de RGS. Voor ondersteuners geldt het beëindigen van de toegang tot MijnRGS als zij hun account 6 maanden niet hebben gebruikt. Tot dat moment kunt u nog bij uw gegevens, door op de gebruikelijke manier in te loggen. Belangrijke gegevens en documenten die u wilt behouden kunt u downloaden en opslaan voor eigen gebruik.
Neem contact op met mijnrgs@fed.knmg.nl. Afhankelijk van uw verzoek verlenen zij u tijdelijke toegang tot MijnRGS of sturen zij u de gevraagde gegevens of documenten toe.
De RGS bewaart uw gegevens en documenten gedurende de wettelijke termijn. Heeft u gegevens of documenten nodig? Neem dan contact op via mijnrgs@fed.knmg.nl.
We gebruiken uw BSN om uw identiteit vast te stellen. Zo kunnen we controleren of u bent wie u zegt te zijn. Voor het opvragen van uw BSN hebben we een speciale bevoegdheid gekregen van het ministerie van Binnenlandse Zaken. We gaan dan ook uiterst zorgvuldig om met uw BSN en doorlopen daarvoor jaarlijks een (veiligheids-)audit.
Op het moment dat u als (aankomend) specialist geen BSN invoert, kan de registratieaanvraag helaas niet worden ingediend.
Neemt u dan contact op via 088 - 440 43 90.
Ja, aan het uploaden van bestanden zijn de volgende eisen verbonden:
Als u problemen ondervindt met het uploaden van bestanden, neem dan contact op met onze helpdesk: 088 - 440 43 90 (maandag t/m vrijdag 9.00 - 17.00 uur) of via mijnrgs@fed.knmg.nl.
Als u de betaling met iDEAL wilt voldoen, dient u de betaalwijze iDEAL te selecteren. Hierna wordt u doorverwezen naar de iDEAL betalingspagina. Als u te lang wacht met betalen, kan het zijn dat de DigiD-sessie van MijnRGS verlopen is. Let daarom goed op dat u meteen de betaling voldoet zodra u op de iDEAL-pagina terecht komt.
Minder papierwerk, een snellere afhandeling van uw verzoeken en inzicht in de procedure. Dat is wat de Registratiecommissie Geneeskundig Specialisten (RGS) u biedt met MijnRGS. Dit betekent dat u vanaf nu verzoeken en voortgangsberichten per e-mail ontvangt en niet meer per brief. Al uw (her)registratie- en eventuele andere zaken die u via de RGS regelt, verlopen vanaf dan alleen nog digitaal.
MijnRGS is gekoppeld met de Basisregistratie Personen (BRP) en het BIG-register.
U kunt hiervoor contact opnemen met onze helpdesk. De MijnRGS-helpdesk is tijdens kantooruren bereikbaar via telefoonnummer 088 - 440 43 90 of mijnrgs@fed.knmg.nl.
Opleidingsinstellingen kunnen in MijnRGS opvragen of en hoe hun aios ingeschreven staan in het opleidingsregister van de RGS. Namens de opleidingsinstelling kan één persoon een account aanvragen om rapportages uit het opleidingsregister te downloaden: vraag inloggegevens aan.
DigiD (specialisten)
Om met Mijn RGS te kunnen werken hebt u een DigiD nodig. Mocht u nog geen DigiD hebben, dan kunt u deze aanvragen via www.digid.nl.
Met uw DigiD kunt u direct inloggen in MijnRGS, u hoeft dus niet eerst een account aan te maken.
Bent u wel specialist, maar kunt u geen DigiD aanvragen (omdat u geen BSN heeft, bijvoorbeeld omdat u niet bent ingeschreven in een Nederlandse gemeente), dan kunt u een MijnRGS-account aanmaken.
MijnRGS-inlog
Met ingang van dinsdag 8 maart 2022 gebruiken aiossen en profielartsen een e-mailadres, wachtwoord en tweestapsverificatie om in te loggen in MijnRGS. Ook opleidingsondersteuners en -coördinatoren, buitenslands gediplomeerden, contactpersonen PVC’s, visitatoren zonder RGS-registratie en gebruikers van het Transparantieregister Zorg maken hier gebruik van.
U kunt eenvoudig een MijnRGS-account aanmaken, klik daarvoor op Aanvragen inloggegevens.
Opleidingsondersteuners kunnen in MijnRGS administratieve taken verrichten en kunnen daarvoor een account aanvragen. Dit is een account voor administratieve taken en niet voor de taken waarvoor de opleider of het hoofd formeel verantwoordelijk is, zoals het goedkeuren van een gewijzigd opleidingsschema. Die taken voert de opleider of het hoofd uit met zijn of haar account. Dit is zo ingesteld om privacy- en veiligheidsredenen. Mogelijk is dit anders dan u gewend was. Levert dit voor uw organisatie onoverkomelijke problemen op, neem dan contact op met de Helpdesk.
Nadat uw aanvraag voor een nieuwe opleiding of wijziging is ingediend bij de RGS, ontvangt uw opleider automatisch een melding per e-mail. Deze e-mail verzoekt uw opleider om uw opleidingsschema te bekijken en goed te keuren of af te wijzen. Zodra uw opleider de aanvraag heeft goedgekeurd, wordt deze doorgestuurd naar de RGS. De RGS handelt de aanvraag vervolgens af. De totale verwerkingstijd van uw aanvraag is mede afhankelijk van de snelheid waarmee uw opleider reageert.
Waarschijnlijk heeft u uw aanvraag al ingediend en ligt deze ter beoordeling bij uw opleider. Mocht u nog wel iets willen wijzigen dan kunt u contact opnemen met de MijnRGS helpdesk, hier kunnen ze uw aanvraag weer open zetten voor bewerking. U kunt de helpdesk bereiken via 088 - 440 43 90 (maandag t/m vrijdag 9.00 - 17.00 uur) of mijnrgs@fed.knmg.nl.
De instelling moet door de RGS erkend zijn als instelling voor het te volgen opleidingsonderdeel. Als uw instelling erkend is, maar u kunt de instelling niet selecteren, neem dan contact op met de MijnRGS helpdesk via 088 - 440 43 90 (maandag t/m vrijdag 9.00 - 17.00 uur) of mijnrgs@fed.knmg.nl.
Per opleidingsjaar mogen de eerste twee weken van een onderbreking als opleiding worden meegeteld. Deze hoeven niet gecompenseerd te worden. U kunt hier aangeven of u deze compensatie van twee weken wilt toepassen en zo ja, voor welk opleidingsonderdeel.
Indien u de compensatie toepast, wordt dit automatisch doorgerekend. Wilt u de compensatie niet toepassen, dan hoeft u niets te doen.
Nee, u krijgt geen bewijs per post. U kunt uw bewijs downloaden via MijnRGS. Zodra u geregistreerd bent, kunt u het bewijs vinden in MijnRGS onder de tab Mijn Berichten.
Dat is afhankelijk van wanneer u uw aanvraag tot registratie indient.
U kunt uw aanvraag tot registratie al indienen voordat u klaar bent met de opleiding (vanaf 3 maanden vóór het einde van uw opleiding). In dat geval krijgt u de dag na voltooiing van uw opleiding bericht dat u bent geregistreerd in het specialistenregister.
Als u binnen één maand na voltooiing van de opleiding uw aanvraag indient, dan krijgt u binnen een werkweek bericht dat u bent geregistreerd in het specialistenregister.
Als u later dan een maand na voltooiing van de opleiding uw aanvraag indient, dan ontvangt u eerst een voorgenomen besluit.
Als u niet (volledig) voldoet aan de herregistratie-eisen, kan de RGS overwegen om uw aanvraag af te wijzen of om uw inschrijving in het register voor een beperkte duur te verlengen. Als de RGS dit overweegt, maakt zij dit voornemen aan u bekend. Bent u het niet met het voornemen eens, dan kunt u dat schriftelijk of mondeling laten weten. U kunt dan schriftelijk of in een gesprek uw zienswijze geven. Nadat de RGS uw zienswijze gehoord heeft, neemt zij een definitief besluit. Uw registratie blijft in stand totdat de RGS een definitief besluit heeft genomen. Bent u het niet met dat definitieve besluit eens, dan kunt u een bezwaar indienen bij de RGS. Het genomen besluit van de RGS blijft gelden tijdens een bezwaarprocedure.
Als u aan ziet komen dat u niet gaat voldoen aan de eisen voor herregistratie, is het advies om tijdig contact met de RGS op te nemen om de mogelijkheden voor u door te nemen. U kunt hierbij denken aan:
Werkzaamheden voor bijzondere groepen tellen alleen mee als u gemiddeld minimaal 8 uur per week over vijf jaar in de dagelijkse huisartspraktijk als huisarts heeft gewerkt (2080 uur).
De groepen zijn: asielzoekers, psychiatrische patiënten, gedetineerden, militairen, verstandelijk gehandicapten, dak- en thuislozen, of werkzaamheden bij een daghuisartsenpost. Als u meer ANW-diensten heeft verricht dan vereist voor herregistratie (meer dan 250 uur), dan kan het overschot, als de bovengenoemde 2080 uur is gehaald, eveneens meetellen. De werkzaamheden in de huisartsenpraktijk moet u tot het einde van de beoordelingsperiode uitoefenen.
Als uw inschrijving voor bijvoorbeeld 2,5 jaar werd verlengd en u doet na deze periode weer een aanvraag, dan kijkt de RGS op het moment dat uw inschrijving verloopt weer vijf jaar terug. Als u dan aan alle herregistratie-eisen voldoet wordt uw inschrijving hernieuwd voor de maximale periode van vijf jaar.
Als u dan wederom niet aan alle herregistratie-eisen voor een verlenging van vijf jaar heeft kunnen voldoen, geldt het volgende:
Als bij uw vorige aanvraag sprake was van een tekort aan werkzaamheden kunt u bij de nieuwe aanvraag weer voor hernieuwing voor beperkte duur in aanmerking komen. Het is dan van belang dat u in ieder geval gemiddeld acht uur per week gedurende vijf jaar (totaal 2080 uur in vijf jaar) werkzaam bent geweest om voor enige herregistratie in aanmerking te komen. Zie ook herregistratie-eisen.
Als bij uw vorige aanvraag sprake was van een tekort aan een van onderstaande onderdelen dan geldt dat u bij deze aanvraag volledig aan al deze eisen moet voldoen om voor enige herregistratie in aanmerking te komen:
Deelname aan evaluatie individueel functioneren;
Deelname aan externe kwaliteitsevaluatie.
Voldoet u dan niet aan één van deze onderdelen dan wordt uw inschrijving niet hernieuwd.
Let op: dit geldt op of na 1 januari 2027 ook voor deelname aan deskundigheidsbevorderende activiteiten en deelname aan intercollegiale toetsing. Dit is voor deze onderdelen tot 1 januari 2027 niet van toepassing (Besluit Covid-19).
Het is inderdaad mogelijk om uw herregistratie op een eerder moment te regelen. De aanvraag voor vervroegde herregistratie verloopt via MijnRGS. U vult dan een datum in die niet verder dan 4 maanden in de toekomst ligt. Let u er wel op dat u - in de 5 jaar voorafgaand aan die datum - aan alle of in ieder geval aan de minimumeisen voor herregistratie voldoet. Alleen dan komt u in aanmerking voor herregistratie.