Aangepaste regels voor betere afwikkeling medische aansprakelijkheid (GOMA)
De GOMA geeft aanbevelingen aan zorgaanbieders, zorgverleners, verzekeraars, patiënten en belangenbehartigers bij de aanpak van medische incidenten en de afwikkeling van klachten en schadeclaims. Het doel van deze gedragscode is dat voor al deze partijen een klimaat wordt gecreëerd van wederzijds vertrouwen, transparantie en samenwerking.
Wat is nieuw?
In de nieuwe GOMA (Gedragscode Openheid Medische Incidenten: Betere Afwikkeling Medische Aansprakelijkheid) wordt meer verantwoordelijkheid gelegd bij de zorgaanbieder bij afwikkeling van medische incidenten. Naast een nieuwe, logische opbouw en uitbreiding, zijn de belangrijkste wijzigingen:
Expliciete aandacht voor de impact van een incident op de betrokken zorgverlener (second victim). In aanbeveling 5 is opgenomen dat zorgaanbieders in het kader van goed werkgeverschap begeleiding en ondersteuning moeten bieden aan zorgverleners die betrokken zijn (geweest) bij een incident.
Niet langer deaansprakelijkheidsverzekeraar, maar de zorginstelling zelf dient de patiënt te laten weten dat een verzoek wordt beoordeeld door de verzekeraar en dat de verzekeraar namens de zorginstelling handelt. Dit stimuleert persoonlijk contact tussen de zorginstelling en de patiënt, hierdoor wordt het contact verbeterd waardoor de kans op escalatie wordt verkleind.
Zorgaanbieders moeten patiënten proactief informeren over de aard en consequenties van een geschilprocedure in de zin van de Wkkgz.
Het is zinvol bovenstaande wijzigingen goed te lezen in de nieuwe GOMA 2022. De tuchtrechter toetst aan de GOMA.
Deze pagina maakt gebruik van cookies voor optimale werking van de website en kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik. Door verder gebruik te maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Voor meer informatie over cookies zie onze cookieverklaring. disclaimer