Dossier / bijgewerkt: 23 maart 2023
Als een patiënt schadevergoeding wil ontvangen omdat hij van opvatting is dat hij schade heeft geleden door een fout in de behandeling, dan kan hij zijn arts of de instelling waarvoor de arts werkzaam is hiervoor aansprakelijk stellen. Er moet dan sprake zijn van een toerekenbare tekortkoming of onrechtmatige daad, aantoonbare schade en een oorzakelijk verband tussen het handelen en de schade. Als een patiënt vindt dat hij schade heeft geleden door een fout in de behandeling, dan kan hij zijn arts of de instelling waarvoor de arts werkzaam is aansprakelijk stellen en een schadevergoeding eisen.
Artsen die werkzaam zijn in een ziekenhuis (of een andere instelling) hebben vaak via de organisatie een beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Ontvangt de arts een aansprakelijkstelling (hij wordt voor een fout aansprakelijk gesteld), dan dient hij direct contact op te nemen met zijn beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar. Afwikkeling van een aansprakelijkstelling gebeurt in de regel door de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar. De arts is verplicht alle noodzakelijke medewerking te verlenen.
Als arts kunt u te maken krijgen met zorg die anders loopt of anders wordt ervaren dan bedoeld. Het is belangrijk zo snel mogelijk na het incident of de melding in gesprek te gaan met de patiënt. Lees meer in ons dossier Openheid na incidenten.
De Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz) beschrijft onder andere de mogelijkheid voor patiënten om via een beroep op een onafhankelijke geschilleninstantie schadevergoedingen te claimen tot een bedrag van 25.000 euro. Lees meer in ons dossier Klachtrecht (Wkkgz).