Dossier / bijgewerkt: 10 augustus 2023
ZorgkaartNederland is een initiatief van de Patiëntenfederatie Nederland. Het biedt een platform waar patiënten o.a. een waardering van individuele zorgverleners kunnen plaatsen. Zorginstellingen kunnen zichzelf daarvoor actief aanmelden bij ZorgkaartNederland. Hiermee wil de Patiëntenfederatie aan patiënten keuze-informatie bieden over zorgverleners en zorginstellingen. Het geven van een waardering op ZorgkaartNederland is gebonden aan regels; de gedragscode voor het geven van waarderingen.
De KNMG ziet de meerwaarde van ZorgkaartNederland voor patiënten. Wel is het zaak dat de kwaliteit en zorgvuldigheid van de informatie wordt bewaakt, mede om de (juridische) positie van de arts te kunnen beschermen. Daarom zijn KNMG, de Federatie van Medisch Specialisten en de Landelijke Huisartsen Vereniging al sinds de oprichting betrokken bij ZorgkaartNederland en hebben zij, met verschillende andere partijen sinds een aantal jaar zitting in de Adviesraad ZorgkaartNederland.
Zorgverleners die willen weten als er een waardering over hen op ZorgkaartNederland.nl is geplaatst, kunnen een e-mailalert instellen, waarna zij automatisch een melding ontvangen. Dit kan met een beheerpakket; bijvoorbeeld het gratis instappakket (dit is een account met wachtwoord). Hoe u dit doet, staat in de FAQ’s op ZorgkaartNederland.nl. Hier staan ook antwoorden op andere vragen.
Als zorgaanbieder kunt u reageren op een waardering. Met een beheerpakket van ZorgkaartNederland kunt u vanuit uw persoonlijke beheeromgeving reageren en staat uw reactie direct op ZorgkaartNederland. Daarin kunt u uw visie op de situatie geven, waarmee u laat zien dat u betrokken bent en klachten van patiënten serieus neemt. In uw reactie dient u wel uw beroepsgeheim in acht te nemen. Vermeld daarom geen informatie over de patiënt die onder uw beroepsgeheim valt.
Helaas is het niet mogelijk om in concreto aan te geven wat u in een reactie in het algemeen wel en niet kan zeggen met in achtneming van het beroepsgeheim. Dat hangt af van de omstandigheden van het geval. Daarbij moet worden opgemerkt dat het beroepsgeheim ruim moet worden uitgelegd: niet alleen medische informatie maar alle informatie die in het kader van een behandelrelatie bekend is geworden valt er onder. Wel kunnen we enkele voorbeelden geven van strekkingen van reacties die u wel en niet kunt geven.