Hieronder vindt u informatie over de manier waarop u bezwaar kunt maken tegen een beslissing van uw opleider, opleidingsinrichting of opleidingsinstituut (verder: opleider of opleidingsinstelling) waarmee u het niet eens bent. U doet dat door een geschil aanhangig te maken. In alle gevallen moet eerst bemiddeling plaatsvinden door de COC van het ziekenhuis waar u in opleiding bent, of bij uw opleidingsinstituut.
Het is belangrijk om de termijnen goed in acht te nemen: als u te laat bent, wordt een geschil niet in behandeling genomen!
Deze toelichting is geschreven voor de aios die een geschil aanhangig maakt, maar de bepalingen gelden ook voor de opleider, of de opleidingsinstelling, die met een geschil worden geconfronteerd.
Correspondentie
De correspondentie verloopt via MijnRGS. U ontvangt een notificatie per e-mail wanneer er een bericht voor u klaarstaat in MijnRGS. Dit geldt niet voor cluster 1-aiossen (alle correspondentie met hen vindt plaats via de e-mail). Let op: op sommige berichten moet u binnen een bepaalde termijn reageren.
De hoorzittingen vinden in de middag plaats, in gebouw Domus Medica in Utrecht.
Dinsdag 5 november 2024
Dinsdag 26 november 2024
Dinsdag 17 december 2024
Dinsdag 21 januari 2025
Dinsdag 4 februari 2025
Dinsdag 4 maart 2025
Dinsdag 1 april 2025
Dinsdag 15 april 2025
Dinsdag 13 mei 2025
Dinsdag 10 juni 2025
Dinsdag 1 juli 2025
Dinsdag 8 juli 2025
Dinsdag 5 augustus 2025
Dinsdag 2 september 2025
Dinsdag 16 september 2025
Dinsdag 7 oktober 2025
Dinsdag 4 november 2025
Dinsdag 25 november 2025
Dinsdag 16 december 2025
Als een van de partijen het niet eens is met een uitspraak van de Geschillencommissie, kan deze een zaak aanhangig maken bij de civiele rechter van de rechtbank van het arrondissement waarin die partij gevestigd of woonachtig is.
Als u overweegt dat te doen, neem dan zo snel mogelijk na de uitspraak contact op met uw advocaat.
Termijn (art. 11 RvO)
De geschillencommissie beraadslaagt en besluit achter gesloten deuren. Zij moet in het algemeen binnen zes weken na de datum van de laatste hoorzitting beslissen. De uitspraak kan echter met vier weken worden uitgesteld. Als het langer dan zes weken duurt voordat de geschillencommissie een uitspraak in het geschil doet, krijgen partijgen daarover bericht.
Datum in werking treden (art. 12 RvO)
Partijen moeten zich aan de uitspraak houden met ingang van de dag volgens op de datum waarop de uitspraak schriftelijk aan partijen bekend is gemaakt.
De registratiecommissie krijgt een kopie van de uitspraak, om zonodig de in het opleidingsregister vastgelegde gegevens aan te passen aan de uitspraak. Daarnaast worden samenvattingen van uitspraken in geschillen (anoniem) op de website van de KNMG geplaatst en opgenomen in het jaarverslag van de geschillencommissie.
Kennelijke schrijf- of rekenfouten (art. 13 RvO)
Kennelijke fouten in de uitspraak moeten onverwijld door partijen worden gemeld bij de Geschillencommissie. De voorzitter kan op verzoek van partijen, en uit eigen beweging, een kennelijke rekenfout of schrijffout herstellen. Dat gebeurt door een schriftelijke mededeling aan partijen.
A - Schriftelijke toelichting van het besluit (verweerschrift) door opleider of opleidingsinstelling (art. 8.2)
Degene die het besluit nam waarover het geschil gaat, krijgt vier weken de tijd om het besluit nader toe te lichten in MijnRGS. Verlenging van die termijn is eenmaal mogelijk met twee weken.
De geschillencommissie vraagt beide partijen om een mondelinge toelichting. Dit wordt 'horen' genoemd. U krijgt via MijnRGS bericht wanneer, waar en door wie het horen plaats vindt.
B - Samenstelling van de Geschillencommissie (art. 8.5 RvO)
De geschillencommissie bestaat uit specialistleden en profielartsleden voor elk erkend specialisme en profiel, uit aiosleden en juristleden. Voor de behandeling van een geschil wordt zitting gehouden door in beginsel drie leden. Een jurist is voorzitter en bepaalt in overleg met de secretaris van de geschillencommissie welke specialist of profielarts en welke aios aan de zitting deelnemen.
De leden van de geschillencommissie moeten objectief en onbevooroordeeld zijn. Als er feiten en omstandigheden zijn die u daaraan doen twijfelen, en waardoor (de schijn van) belangenverstrengeling kan ontstaan, kan elk van de partijen de voorzitter schriftelijk verzoeken om dat lid te vervangen (wraking). Geef wel duidelijk aan waarom u dat wilt: er moet een gegronde reden voor zijn!
Voorbeeld: de specialist van de geschillencommissie is een goede bekende van uw opleider.
C - Uw mening mondeling toelichten: de hoorzitting (art. 9 RvO)
De geschillencommissie hoeft u niet altijd te horen. Men is niet verplicht u te horen:
D - Nadere stukken indienen (art. 8.4 RvO)
Beide partijen kunnen voor het horen gegevens of bewijsstukken bij de geschillencommissie in MijnRGS uploaden. Die gegevens of bewijsstukken moeten wel tien dagen vóór het horen bij de geschillencommissie zijn ontvangen. Dat is de verantwoordelijkheid van degene die nadere gegevens of bewijsstukken bij de geschillencommissie indient. Als nadere stukken te laat worden ingediend via MijnRGS, kan de geschillencommissie besluiten ze niet in de beoordeling van het geschil te betrekken.
E - Aanwezigen bij de hoorzitting (art. 9.2, 9.3 RvO)
U wordt in bijzijn van de andere betrokkenen gehoord. Als u een goede reden hebt, kunt u ook vragen om afzonderlijk te worden gehoord. De geschillencommissie beslist hierover. De andere betrokkenen worden dan naderhand wel ingelicht over wat is besproken (art. 9.2 RvO).
Van het horen wordt een verslag gemaakt.
De hoorzitting is in beginsel openbaar. De voorzitter kan op verzoek van een van de betrokken partijen of uit eigen beweging besluiten om de zitting met gesloten deuren te houden. Daarvoor moet wel een gegronde reden zijn (art.9.3 RvO).
Elk van de partijen kan zich tijdens de hoorzitting laten bijstaan (art. 4.5 RvO). Dit betekent dat een kennis of advocaat mag meekomen als ondersteuning. U kunt u ook laten vertegenwoordigen. Dan doet iemand anders voor u het woord. U bent niet verplicht om dan bij het horen aanwezig te zijn. Als u een ander dan een advocaat inschakelt om u te vertegenwoordigen, dan moet u die persoon een schriftelijke machtiging meegeven die door uzelf is ondertekend.
F - Getuigen en deskundigen (art. 9.7 RvO)
De geschillencommissie kan getuigen of deskundigen raadplegen. Ook kan elk van de betrokken partijen getuigen of deskundigen laten horen. Het verzoek moet digitaal worden gericht tot de secretaris van de geschillencommissie, ten minste één week voor de hoorzitting. Houd er rekening mee, dat de partij die getuigen of deskundigen laat horen zelf hun eventuele kosten moet betalen.
Als de geschillencommissie getuigen of deskundigen gaat raadplegen, krijgen partijen daarvan bericht. In het algemeen kunnen zij daarbij aanwezig zijn. In ieder geval ontvangen partijen het verslag of rapport dat ervan wordt opgemaakt. Partijen worden in de gelegenheid gesteld daarop te reageren (art. 10.3 RvO).
G - Uitstel (art. 9.5 en 9.6 RvO)
De hoorzitting kan worden uitgesteld (verdaagd) op verzoek van een van de partijen. Daarvoor moeten gewichtige redenen zijn, of de andere partij moet met het verzoek instemmen. De voorzitter van de geschillencommissie beslist op het verzoek (art. 9.5 RvO).
Ook kan de voorzitter de hoorzitting verdagen om eerst nader onderzoek te doen.
H - Nieuwe gegevens (art. 10.4 RvO)
Als er na het horen nog nieuwe gegevens binnenkomen bij de geschillencommissie, dan krijgt u daar bericht over. U kunt over deze nieuwe gegevens ook weer uw mening geven.
I - Intrekken van het geschil (art. 4.6 RvO)
Bent u van gedachten veranderd en wilt u uw geschil intrekken, dan kan dat tot de hoorzitting via MijnRGS, of mondeling tijdens de hoorzitting.
Als tijdens de hoorzitting tussen partijen een schikking tot stand komt, legt de geschillencommissie de inhoud daarvan in de uitspraak vast. In dat geval moet het geschil dus niet worden ingetrokken!
J - Geen geluids- of beeldopnames (art. 9.4 en 9.9 RvO)
Partijen mogen van de hoorzitting geen geluids- of beeldopnames maken. Alleen de secretaris kan ten behoeve van het verslag van de hoorzitting een geluidsopname maken.
Als de bemiddeling niet binnen zes weken is geslaagd kunt u het geschil bij de geschillencommissie aanhangig maken. U moet het geschil tijdig aanhangig maken door een verzoekschrift bij de Geschillencommissie in te dienen via MijnRGS. Maak van uw ondertekende verzoekschrift (inclusief genummerde bijlagen) een PDF-bestand.
De termijn voor het aanhangig maken van een geschil is:
De COC of het opleidingsinstituut heeft een beschrijving van de procedure die intern wordt gevolgd. In het RvO Geschillencommissie staan de volgende voorschriften:
Voorbeelden van onbemiddelbaar geschil:
Let op: zodra het geschil (schriftelijk) onbemiddelbaar is verklaard heeft u nog maar twee weken om het geschil bij de Geschillencommissie aanhangig te maken!
Vraag de bemiddeling op tijd (binnen vier weken na het besluit)!
U richt uw verzoek om bemiddeling schriftelijk aan:
Vermeld als onderwerp: verzoek om bemiddeling in een geschil. In het verzoek omschrijft u het probleem. Stuur een kopie van het besluit (of van uw verzoek om een besluit op papier te zetten) mee.
De COC of het opleidingsinstituut bevestigt de ontvangst van het verzoek schriftelijk.
Het hangt af van de opleiding die de aios volgt, wie in het geschil bemiddelt.
Als het gaat om een opleiding in cluster 1, bemiddelt een mediator of een onafhankelijke bemiddelende partij die staat op de lijst van het opleidingsinstituut, waar de aios in opleiding is.
In het geval het een cluster 2 opleiding betreft, bemiddelt de Centrale Opleidings Commissie (COC) van de opleidingsinrichting waar de aios in opleiding is. De COC kan voor de bemiddeling gebruik maken van een mediator.
Bij een opleiding in cluster 3 bemiddelt de examencommissie van het opleidingsinstituut waar de aios in opleiding is. De examencommissie kan daarbij gebruik maken van een onafhankelijke bemiddelende partij of mediator.
Om een geschil aanhangig te maken heeft u een papieren of digitaal document nodig met het besluit waarmee u het niet eens bent, waaruit blijkt op welke datum het werd genomen.
Als u al een brief of document ontving (gedateerd en ondertekend), of als het gaat om een feitelijke gedraging, kunt u onderstaande actie overslaan en meteen bemiddeling vragen.
Als u geen schriftelijk of digitaal document met het besluit heeft, vraag dan per brief (kopie van de door u getekende en gedateerde brief bewaren) of e-mail (print van de door u verzonden e-mail bewaren) om het besluit op papier te zetten. Geef aan dat u binnen twee weken het besluit op papier (of per e-mail) wilt ontvangen.
Binnen twee weken ontvangt u het besluit op papier of digitaal. De datum waarop het schriftelijk besluit is gedateerd is de datum waarop de termijn van vier weken voor het vragen van bemiddeling begint te lopen. Tenzij u het besluit niet binnen de gestelde termijn van twee weken heeft ontvangen, dan is de datum waarop de termijn van twee weken is verstreken de datum waarop de termijn voor het vragen van bemiddeling begint te lopen.
Voorbeelden van besluiten waarover een geschil mogelijk is:
NB: Heeft u een besluit ontvangen waar u het niet mee eens bent, waarin niet wordt vermeld waar u bezwaar kunt maken? Neem contact op met KNMG Opleiding en Registratie: telefoon 088 - 440 43 65 of e-mail geschillencommissie@fed.knmg.nl.
NB: Heeft u bezwaar tegen een besluit van de Registratiecommissie Geneeskundig Specialisten (RGS)? Dan moet u een bezwaarprocedure starten bij de Adviescommissie voor behandeling van bezwaren (ACO).
NB: Als een verzoekschrift bij de ACO in plaats van bij de geschillencommissie belandt, wordt het doorgestuurd naar de geschillencommissie. En vice versa. Dan wordt wel eerst gekeken of u uw verzoek- of bezwaarschrift tijdig heeft ingediend. Als uw geschrift wordt doorgestuurd krijgt u daarvan bericht.
Let op: Een dergelijke regeling geldt niet voor het verzoekschrift betreffende een geschil dat rechtstreeks bij de geschillencommissie of ACO terechtkomt, zonder dat eerst bemiddeling is gevraagd. Als het gaat om een besluit over uw opleiding dat uw opleider of opleidingsinstelling nam, moet u eerst om bemiddeling vragen.
In uw verzoekschrift moet u in ieder geval vermelden (art 4 RvO):
Als u uw verzoekschrift in een andere taal dan het Nederlands hebt geschreven, moet u, als dat wordt gevraagd, voor een goede Nederlandse vertaling zorgen.
Het is mogelijk dat het u niet op tijd lukt aan alle vereisten te voldoen. U hebt bijvoorbeeld nog niet alle stukken of een vertaling is niet op tijd klaar.
U moet dan toch maar een onvolledig (pro forma) verzoekschrift indienen. Want is uw verzoekschrift niet tijdig bij de geschillencommissie, dan is uw mogelijkheid om een geschil aanhangig te maken voorbij.
In het pro forma verzoekschrift moeten in ieder geval uw naam en adres, de datum en het besluit dat u bij de geschillencommissie aanhangig wilt maken.
Als niet alle gegevens (bijvoorbeeld de reden waarom u het geschil aanhangig maakt) in uw verzoekschrift staan, krijgt u nog kort de tijd dit aan te vullen. Doet u dit niet op tijd, dan kan de geschillencommissie het verzoekschrift niet-ontvankelijk verklaren. Dit betekent dat uw verzoekschrift niet in behandeling wordt genomen. Weet u niet precies wanneer het besluit is genomen waarvan u nadelige gevolgen ondervindt, dien dan het verzoekschrift zo spoedig mogelijk in.
Tip
Het is verstandig uw verzoekschrift ruim van te voren te versturen, zodat de kans klein is dat er iets misgaat. Ook is het verstandig het aangetekend te versturen, zodat u kunt bewijzen dat u het op tijd hebt verstuurd. Brengt u uw verzoekschrift toch op de laatste dag naar de geschillencommissie, doe dat dan tijdens kantooruren en vraag om een bewijs van ontvangst.
Als het verzoekschrift op tijd is ingediend en het is volledig, dan stuurt de secretaris van de Geschillencommissie een ontvangstbevestiging met de datum voor de hoorzitting.
Als er documenten ontbreken, ontvangt u eerst nog een verzoek om binnen twee weken de stukken aan te vullen. Doet u dat niet binnen die termijn, dan kan de geschillencommissie beslissen het geschil niet te behandelen door het niet ontvankelijk te verklaren.
Een schriftelijk besluit is een document zoals een beoordelingsformulier, voortgangsverslag, brief of e-mail waarin een GBT wordt opgelegd of uw opleiding wordt beëindigd.
Tip
De teksten op de website zijn met de grootst mogelijke zorgvuldigheid opgesteld, en bedoeld om de belangrijkste bepalingen in de geschillenregeling duidelijk te maken. U kunt daaraan echter geen rechten ontlenen. Wilt u weten hoe de bepalingen letterlijk luiden, raadpleeg dan het Reglement van orde van de Geschillencommissie (RvO) (pdf) en de Regeling specialismen en profielen geneeskunst (Regeling).
Achter elk onderwerp is zoveel mogelijk vermeld om welke artikelen het gaat.
Bij het opstellen van het RvO Geschillencommissie zijn zoveel mogelijk de bepalingen van de hoofdstukken 6 en 7 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) gevolgd.