Voor het verkrijgen van een opleidingsoverstijgende erkenning van de opleidingsinstelling uit cluster 2 vraagt de RGS aan de instelling om een Governance Code. In de Governance Code worden de afspraken beschreven over het mandaat en de handelingsruimte van de Centrale Opleidingscommissie (COC). De afspraken tussen de Raad van Bestuur (RvB), de COC over de taken, verantwoordelijkheden en doorzettingsmacht worden in de Governance Code vastgelegd en door beide partijen ondertekend.
De RGS krijgt veel vragen over de inhoud van de Governance Code. Deze checklist is gemaakt als handreiking voor de instelling, waarmee de actoren zelf een Governance Code kunnen opstellen die van toepassing is op de lokale situatie.
Bij de huidige wijze van erkennen krijgen opleidingsorganisaties en - professionals een erkenning voor onbepaalde tijd om één of meer geneeskundige vervolgopleidingen te verzorgen. Om deze erkenning te behouden, dienen opleidingsorganisaties en -professionals continu te voldoen aan de vereisten waarop de erkenning is gebaseerd. Als tijdens regulier toezicht alles naar behoren verloopt, blijft de erkenning van kracht zonder wijzigingen.
In de kern is de kwaliteitscyclus een continu proces waarbij de kwaliteit van de opleiding(en) binnen de organisatie voortdurend wordt gemonitord en verbeterd:
de cyclus bestaat tenminste uit het verzamelen en analyseren van gegevens in aansluiting op het kwaliteitskader, het voeren van een evaluatiegesprek tussen de opleidingsactoren, een ontwikkelplan en de uitvoering van dat plan;
Het kwaliteitskader is een beschrijving van de gewenste kwaliteit van de opleiding, opgebouwd uit kwaliteitsdomeinen en een nadere uitwerking van die domeinen in elementen van kwaliteit. Een kwaliteitskader is opgesteld door de betreffende (koepel van) wetenschappelijke vereniging(en) of in cluster 1 door Huisartsopleiding Nederland (HON) of SOON. Het CGS stelt deze kwaliteitskaders vast.
Hieronder staat een overzicht met de kwaliteitskaders per cluster:
Binnen het reguliere toezicht rapporteren de opleidingsinstellingen en -instituten elke twee tot drie jaar over de kwaliteitscyclus, de kwaliteit van de opleidingen en de verbeterpunten. In deze rapportage maken de opleidingsinstellingen en -instituten zichtbaar hoe het staat met de kwaliteit van de betreffende opleidingen en wat er wordt gedaan om deze opleidingen te monitoren en te verbeteren, onderbouwd met concrete activiteiten.
Eén van de manieren waarop RGS toezicht houdt is door middel van evaluatiebezoeken van opleidingsorganisaties. Een evaluatiebezoek is monitorend en adviserend van aard. Het richt zich in de kern op de wijze waarop bij de opleidingsorganisatie de kwaliteit van de opleiding(en) is geborgd.
Let op: Onderstaand proces is niet van toepassing op cluster 1. In cluster 1 worden instellingen geëvalueerd door de instituten namens de RGS. Dit geldt voor de specialismen huisartsgeneeskunde, ouderengeneeskunde, profiel internationale gezondheidszorg en tropengeneeskunde en profiel geneeskunde voor verstandelijk gehandicapten.
Stap 1: De evaluatiebezoekcommissie wordt samengesteld en datum evaluatiebezoek wordt gepland
De RGS stelt een evaluatiebezoekcommissie samen. De opleidingsorganisatie wordt geïnformeerd over de samenstelling van de evaluatiebezoekcommissie.
Ruim voor het bezoek wordt in afstemming met de evaluatiebezoekcommissie en de opleidingsorganisatie een datum voor het evaluatiebezoek gepland. Daarbij ontvangt de opleidingsorganisatie informatie over met wie de evaluatiebezoekcommissie graag in gesprek gaat
Stap 2: Opgevraagde stukken worden aangeleverd door opleidingsorganisatie
De opleidingsorganisatie ontvangt voorafgaand aan het evaluatiebezoek informatie over de aan te leveren stukken en de bijbehorende deadlines.
Stap 3: Eventueel wordt aanvullende informatie opgevraagd
De evaluatiebezoekcommissie bestudeert de aangeleverde stukken en bepaalt of er aanvullende informatie nodig is, welke extra gesprekspartners er mogelijk worden uitgenodigd en wat eventuele aandachtspunten zijn.
De opleidingsorganisatie wordt hierover geïnformeerd. Ook ontvangt de opleidingsorganisatie informatie over het verloop van het verdere proces en de agenda van het evaluatiebezoek.
Stap 4: Het evaluatiebezoek vindt plaats
Het evaluatiebezoek duurt doorgaans een dagdeel. Tijdens het evaluatiebezoek spreekt de evaluatiebezoekcommissie met de betrokken opleidingsactoren, eventueel aangevuld met andere relevante gesprekspartners. Het bezoek eindigt met een korte eerste terugkoppeling met bevindingen van de evaluatiebezoekcommissie.
Stap 5: De opleidingsorganisatie ontvangt de uitkomst van het evaluatiebezoek
De evaluatiebezoekcommissie stelt een evaluatiebezoekrapport en advies op, die worden beoordeeld door de RGS.
Vervolgens ontvangt de opleidingsorganisatie van de RGS de uitkomst van het evaluatiebezoek, inclusief een duidelijk beeld van het vervolg voor de erkenning.
Als de kwaliteit en veiligheid van de opleiding en het opleidingsklimaat op orde is wordt het regulier toezicht voortgezet. Mogelijk ontvangt de opleidingsorganisatie enkele adviezen ter verbetering. Indien daar aanleiding voor is kan er nadere rapportage worden opgevraagd of een extra evaluatiebezoek worden gepland. Mochten er signalen zijn dat de kwaliteit of veiligheid van de opleiding of het opleidingsklimaat niet op orde is, kan de RGS overgaan tot intensief toezicht.
Binnen het reguliere toezicht wordt ten minste elke 5 jaar een evaluatiebezoek uitgevoerd. Het evaluatiebezoek is monitorend en adviserend van aard. Het is bedoeld om een spiegel voor te houden. De focus ligt op de werking van het kwaliteitssysteem en de cultuur van verbetering binnen de opleiding en/of de opleidingsorganisatie. Bij een evaluatiebezoek wordt uitgegaan van het vertrouwen dat de opleiding en/of de opleidingsorganisatie voldoet aan de eisen uit het Kaderbesluit CGS, het specifiek besluit en het landelijk opleidingsplan en dat men zich conformeert aan het kwaliteitskader (vertrouwensbeginsel). Dit bezoek is daarom anders van opzet en globaler van karakter dan een visitatie.
Een visitatie vindt binnen de huidige systematiek plaats vóór de RGS een eerste erkenning afgeeft, of tijdens intensief toezicht. Tijdens een visitatie beoordeelt de RGS of de opleidingsorganisatie voldoet aan alle erkenningseisen. In het kader van intensief toezicht kan de RGS een visitatie initiëren om zicht te krijgen of en zo ja, op welke punten de opleidingsorganisatie niet aan de eisen voldoet. Onderwerp van visitatie is in elk geval een uitgevoerde zelfevaluatie van de opleidingsorganisatie, gericht op de kwaliteit van de opleiding(en) en een nauwkeurige beoordeling van het functioneren aan de geldende erkenningseisen en het kwaliteitskader op detailniveau.
Een erkenning heeft betrekking op de opleidingen of onderdelen daarvan die voldoen aan de erkenningseisen. Mocht uit het toezicht van de RGS blijken dat bijvoorbeeld één van die 10 opleidingen niet voldoet aan de kwaliteitseisen, dan kan de RGS de erkenning uiteindelijk aanpassen door die ene opleiding uit de erkenning te halen, of voorwaarden te verbinden aan de erkenning voor die ene opleiding. De RGS kan er ook voor kiezen om voorwaarden te verbinden aan de erkenning op niveau van de opleidingsinstelling en/of het -instituut, dus voor alle opleidingen.
De RGS kan een opleidingsorganisatie en -professional onder intensief toezicht plaatsen als er signalen zijn dat de kwaliteit van de opleiding of de kwaliteitsbewaking in de opleidingsorganisatie niet op orde is, of als aan één of meerdere eisen uit het Kaderbesluit CGS niet voldaan wordt. Bij intensief toezicht gaat de RGS controlerend te werk om met elkaar scherp te krijgen waar de opleidingsorganisatie of -professional tekortschiet. Dit kan betekenen dat er een rapportage wordt gevraagd en/of een visitatie plaatsvindt. De uitkomsten hiervan kunnen aanleiding zijn tot:
De maatregelen gericht op de erkenning kunnen zowel op organisatieniveau als op opleidingsniveau worden toegepast.
Bij opleidingen in cluster 2 en 3 hanteert de RGS een voorgedrukt format voor het evaluatiebezoekrapport. Bij cluster 1 is een RGS-secretaris aanwezig bij de evaluatie van instituten. In dit cluster zorgt de secretaris ervoor dat alle instituten op dezelfde manier, en dus zo consistent mogelijk, beoordeeld worden. Het is essentieel dat de evaluatiebezoekcommissie conclusies in het rapport onderbouwt. De evaluatiebezoekcommissie heeft de mogelijk om binnen het format eigen thema’s in het evaluatiebezoekrapport op te nemen.
De evaluatiecommissie baseert zich op voorafgaande visitatie- en/of evaluatieverslagen van eerdere bezoeken, periodieke rapportages en/of rapportages naar aanleiding van adviezen, en landelijke trends en ontwikkelingen.
Op 1 januari 2020 is het Kaderbesluit CGS in werking getreden, waarin de erkenningensystematiek is gewijzigd. Uitgangspunt van de erkenningensystematiek is erkenning voor onbepaalde tijd, wat gevolgen heeft voor de wijze van toezicht door de RGS op de geneeskundige vervolgopleidingen. Voor een goede overgang naar deze toezichtsystematiek is een overgangsperiode ingesteld die duurt tot 1 januari 2025.
Gedurende deze periode is er een overgangsregeling van kracht die het mogelijk maakt voor de RGS om, onder bepaalde voorwaarden, nog éénmalig een erkenning te verlenen voor bepaalde tijd (van maximaal 2 jaar) indien een opleidingsorganisatie of –professional niet volledig aan de eisen voldoet. De overgangsperiode is bedoeld om opleidingsorganisaties en -professionals, maar ook de RGS en overige betrokkenen in het veld, de tijd te geven om zich voor te bereiden op de systematiek.